Allemaal digitaal

Er verschijnen steeds meer digitale oplossingen om het leven makkelijker te maken. Boodschappen doen, kleding kopen en vergaderen, het kan tegenwoordig allemaal online. In een drukker wordende maatschappij kunnen mensen door deze digitale oplossingen beter hun tijd indelen en voldoen aan de eisen van de maatschappij en werkgevers. Ook de wereld van bedrijfshulpverlening ontwikkelt mee met de veranderingen in deze maatschappij.

Steeds vaker laten bedrijven weten dat ze moeite hebben met het inplannen van hun medewerkers voor een BHV opleiding. Vanzelfsprekend mag veiligheid nooit lijden onder een drukke planning, gebrek aan tijd of een krap budget. Dat wil echter niet zeggen dat er geen mogelijkheden zijn voor bedrijven om op een meer tijdsefficiënte en financieel efficiënte manier BHV’ers op te leiden. Namelijk: E-learning.

E-learning is zeker niet een heel nieuwe vorm van BHV-opleiding. Wel is deze vorm nog niet bijzonder bekend bij bedrijven. E-learning houdt in dat een gedeelte van de BHV-opleiding online wordt gevolgd. Het theoretische deel van de opleiding wordt door de cursist in een digitale leeromgeving in de eigen tijd op een eigen computer geleerd. Op deze manier wordt er tijd bespaard en vooral ook wordt tijd efficiënter ingedeeld. De cursist kan namelijk op de momenten dat het hem of haar uitkomt in zijn of haar eigen tempo de theorie tot zich nemen.

Omdat praktijkoefening onmisbaar is bij het aanleren van praktische vaardigheden neemt de cursist wel deel aan een praktijkdag. Deze neemt echter maar half zo veel tijd in als een klassieke BHV opleiding. Tijdens de reguliere BHV Basisopleiding neemt de cursist namelijk deel aan twee volledige dagen in een klassikale omgeving. De theorie wordt door de instructeur behandeld alvorens in de praktijk wordt geoefend. Tijdens de E-learning is de theorie al behandeld door de cursist thuis. Hierdoor kan de instructeur gelijk beginnen met het oefenen van situaties in de praktijk. Vanzelfsprekend is er tijdens dit contactmoment ruimte om de instructeur vragen te stellen over de theorie.